Artykuły

35mm dostępności .

Data publikacji: 06-07-2022

35mm to nazwa dostępnego pod adresem www.35mm.online serwisu VOD (wideo na żądanie), inspirowana najczęściej wykorzystywanym w kinematografii i fotografii materiałem filmowym. Serwis powstał w wyniku partnerskiego projektu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych oraz Studia Filmów Rysunkowych w Bielsko-Białej pn. „Cyfrowa rekonstrukcja i digitalizacja polskich filmów fabularnych, dokumentalnych i animowanych w celu zapewnienia Dostępu na wszystkich polach dystrybucji (kino, telewizja, internet, urządzenia mobilne) oraz zachowania dla przyszłych pokoleń polskiego dziedzictwa filmowego”.

Co prawda usługa jest dostępna od połowy września 2021 roku, jednak z punktu widzenia dostępności zasługuje na uwagę stosunkowo od niedawna. Przyczyniło się do tego uproszczenie sposobu korzystania z udogodnień.

Znaczna część tytułów opatrzona jest audiodeskrypcją i/lub napisami dla niesłyszących. Miłośnicy polskiej kinematografii mają w czym wybierać.

Wśród udostępnionych nieodpłatnie dziesiątek filmów fabularnych, dokumentalnych i animowanych platforma oferuje:

  • klasyki fabularne wybitnych twórców polskiego kina, tj.: Filipa Bajona, Feliksa Falka, Wojciecha Jerzego Hasa, Jerzego Kawalerowicza, Krzysztofa Kieślowskiego, Andrzeja Kondratiuka, Kazimierza Kutza, Lecha Majewskiego, Janusza Morgensterna, Stanisława Różewicza, Jerzego Skolimowskiego, Andrzeja Wajdy, Krzysztofa Zanussiego i wielu innych;
  • filmy obecne w świadomości popkulturowej, m.in. w reżyserii Stanisława Barei, Sylwestra Chęcińskiego, marka Koterskiego, Juliusza Machulskiego;
  • filmy polskiej szkoły dokumentalnej, m.in. Andrzeja Munka, Kazimierza Karabasza, Marcela Łozińskiego, Andrzeja Titkowa;
  • filmy animowane o wysokiej wartości artystycznej, m.in. Witolda Giersza, Jerzego Kaliny, Mirosława Kijowskiego, Andrzeja Czeczota;
  • serie animowane dla dzieci;
  • unikalne wydania Polskiej Kroniki Filmowej z lat 1945-1994.

Aby skorzystać z udogodnienia należy w trakcie oglądania Odszukać na odtwarzaczu przycisk zaetykietowany tekstem, odpowiednio: „włącz audiodeskrypcję” (oznaczony literą A) oraz „włącz napisy dla niesłyszących” (oznaczony literą S). Ponowne kliknięcie każdego z wspomnianych przycisków spowoduje wyłączenie danego udogodnienia.

Z serwisu 35mm.online można także skorzystać za pośrednictwem telewizora wyposażonego w smart tv oraz dedykowanych aplikacji mobilnych dla systemów Android i iOS. Te ostatnie mają układ i wygląd zbliżone do strony internetowej platformy.

Zobacz również

Skutecznie o dostępności #2: savoir – vivre wobec osób z niepełnosprawnością ruchową. Przewodnik dla osób pracujących w instytucjach kultury oraz urzędach.

Savoir – vivre łączy w sobie dwa obszary. Obszar wiedzy i życia, teorii i praktyki.Podjęcie działań w zgodzie z jego zasadami, to gra warta przysłowiowej świeczki. Dzięki niemu nasza organizacja staje się rozpoznawalna, wiarygodna i kojarzona jako miejsce otwarte, dostępne i przyjazne. Takie, które wychodzi naprzeciw oczekiwaniom osób z niepełnosprawnością. Takie, z którego oferty można skorzystać w sposób maksymalnie niezależny i samodzielny, a w razie potrzeby, otrzymać dzięki życzliwości pracowników niezbędną pomoc przy pokonywaniu barier.

Niewidomy kinomaniak recenzuje #3: miniserial „Minuta ciszy” (Canal+ Online)

Minuta ciszy” to liczący 6 odcinków polski miniserial kryminalny, podejmujący temat działalności branży pogrzebowej. Podobnie jak w przypadku większości produkcji oryginalnych Canal+, także dla tej przewidziano udogodnienia. Są nimi audiodeskrypcja oraz napisy dla niesłyszących.

Niewidomy kinomaniak recenzuje #2: miniserial „Wielka woda” (Netflix)

25 lat temu na Dolnym Śląsku miała miejsce powódź stulecia. Artystyczna wizja twórców filmowych inspirowana tym wydarzeniem została przedstawiona w 6-odcinkowym polskim dramacie katastroficznym pt. „Wielka woda”.

© Udostępnij się. All right reserved.